Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr11 2017/2018
Rady Pedagogicznej Gminnego Przedszkola w Podegrodziu
z dnia 27.08.2018r.
KONCEPCJA PRACY gminnego PRZEDSZKOLA W podegrodziu NA LATA 2018- 2023
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych
Podstawa prawna
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
Statut Gminnego Przedszkola w Podegrodziu
Źródła opracowania koncepcji:
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów.
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w rocznym planie pracy przedszkola.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką:
-profesjonalną
- wyposaża dzieci w wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające im sprostać codziennym sytuacjom i wymaganiom stawianym w szkole
- kształtuje młodego człowieka otwartego na kontakty z innymi ludźmi
- stwarza warunki sprzyjające wspólnej zabawie i nauce dzieciom o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
- respektuje prawo rodzica do zabierania głosu w sprawach dotyczących jego dziecka i pracy przedszkola
-bezpieczną
- zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych
- dba o poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
- wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
- relacje miedzy wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu
-posiadającą tożsamość
- odwołuje się do tradycji oraz dziedzictwa kulturowego i narodowego
- kształtuje u dzieci poczucie przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawę patriotyczną
- rozwija umiejętności społeczne dzieci w oparciu o wartości etyczne
- buduje system wartości, by dzieci orientowały się w tym, co dobre, a co złe
- promuje postawę tolerancji i akceptacji niepełnosprawności, odmienności narodowościowej, językowej i kulturowej
-respektującą zasadę zrównoważonego rozwoju
- ma na celu zdrowy i harmonijny rozwój dziecka w zgodzie z otaczającym środowiskiem
MISJA PRZEDSZKOLA
Jesteśmy przedszkolem Rodzinnym. Każde dziecko jest dla nas ważne. Wspólnie z Rodzicami, nauczycielami pragniemy stworzyć dla dzieci przytulny i przyjazny ” drugi dom”. Pragniemy, aby dzieci były zdrowe, bezpieczne, kochane i szanowane. Pragniemy, żeby w przyszłości umiały się wykazać otwartością na siebie i innych, kreatywnością i Wielkim Sercem.
W naszym przedszkolu:
- Każde dziecko jest traktowane podmiotowo.
- Realizujemy własne programy nauczyciela
- Współpracujemy z rodzicami dzieci pełniąc rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze.
- Organizujemy teatrzyki, wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne.
- Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i innych ludzi oraz rozumieniu swoich uczuć.
- Nasze dzieci nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym, są otwarte na kontakty z innymi ludźmi, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach.
- Dzieci mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, mają świadomość szanowania ich praw.
- Kształtujemy postawy akceptowane społecznie, przygotowujemy do przeżywania sukcesu i porażki.
- Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego możliwościami, umiejętnościami, indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami.
- Diagnozujemy, obserwujemy i analizujemy indywidualny rozwój każdego dziecka by wspierać go na każdym etapie jego życia, także w sytuacjach trudnych.
- Dziecko w przedszkolu jest aktywne, wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, by podejmowało różnorodne aktywności.
- W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami.
- Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy przyjaźni i miłości. Pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
- Nauczyciele i specjaliści współpracują ze sobą, wspólnie planują działania edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne oraz pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów.
- Kadra pedagogiczna ustawicznie doskonali swoje umiejętności. Nauczyciele i specjaliści są innowacyjni i twórczy, wykorzystują w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy.
- Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
- Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju w zjednoczonej Europie.
- Posiadamy dobre warunki lokalowe oraz bogatą bazę pomocy dydaktycznych.
- Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
- Bierzemy udział w konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych organizowanych na szczeblu dzielnicowym, miejskim, wojewódzkim i ogólnopolskim.
- Współpracujemy z instytucjami, organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola.
Nasi współpartnerzy w procesie edukacji i wychowania:
W realizację naszych działań, wizji i misji placówki zaangażowani są:
- wszyscy pracownicy przedszkola (kadra kierownicza, pedagogiczna oraz pracownicy niepedagogiczni)
- rodzice i opiekunowie
- instytucje wspierające: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Starym Są
Efektem wspólnie podejmowanych działań jest przedszkole, w którym procesy wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji podporządkowane są indywidualnym potrzebom dzieci. Nasze przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci czują się ważne, bezpieczne, mogą rozwijać swoje talenty i zainteresowania, a rodzice mają zaufanie do osób pracujących z ich pociechami. Do naszego przedszkola dzieci przychodzą z radością.
Szczególnie cenimy sobie szeroko pojętą współpracę z rodzicami - szczegóły w poniższych linkach.
DOBRE PRAKTYKI WE WSPÓŁPRACY PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
KONTRAKT O WZAJEMNEJ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI I RODZICÓW
Dziecko ma prawo do:
- życia i rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji,
- badania i eksperymentowania,
- nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- zdrowego żywienia
Wizja dziecka w naszym przedszkolu
Dziecko jest:
- ciekawe świata
- radosne
- ufne w stosunku do nauczycieli
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
- kulturalne i tolerancyjne
- uczciwe i prawdomówne
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej
- świadome zagrożeń
Nasza misja:
W naszym przedszkolu dziecko:
- Znajduje możliwość indywidualnego rozwoju
- Rozwija aktywność twórczą
- Rozwija zainteresowania muzyką, kulturą sztuką
- Obcuje ze sztuką
- Zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy
- Kreatywnie wyraża własne myśli, doświadczenia i wrażenia odbierane z rzeczywistości
- Poznaje swoje prawa
- Czuje się bezpiecznie w życzliwej atmosferze
System wspierania oczekiwanych zachowań
W przedszkolu stosuje się:
- pochwałę indywidualna oraz wobec grupy;
- pochwałę wobec rodziców;
- pochwalę na piśmie – w formie dyplomu;
- upomnienie indywidualne podczas rozmowy z dzieckiem;
- chwilowe odosobnienie i wyciszenie dziecka;
- przeprosiny;
- zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie;
Model absolwenta :
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
- wykazuje:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z
korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- umiejętność koncentracji, wytrwałość
- umiejętność współpracy w grupie / podporządkowuje się normom, zasadom, umie
współdziałać z rówieśnikami
- samodzielność
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki uwagą i porozumiewania się w sposób
zrozumiały dla innych
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- podstawową wiedzę o świecie,
- pozytywne poczucie własnej wartości, tak, aby sytuacje, w których jest oceniane
nie hamowały jego aktywności
umie, rozumie i zna :
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona
zadanie
rozumie i zna :
- prawa dziecka, respektuje prawa innych ludzi
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- zasady kultury współżycia, postępowania
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu , symbole narodowe
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska
nie obawia się:
- występować publicznie
- reprezentować grupę, przedszkole
- chwalić się swoimi pomysłami
- wykazywać inicjatywę w działaniu
- wyrażania swoich uczuć
System wartości:
- Twórczość- dziecko wyzwoli swoją ekspresję w pracach artystycznych; odbiera twórczość innych i potrafi ja odczuwać, zinterpretować i rozwijać, jest oryginalny w swoich działaniach.
- Wytrwałość – podjęte działania doprowadza do końca, jest wytrwały w swoich postanowieniach.
- Doskonałość– dąży do rozwijania swoich umiejętności i sprawności, jest poszukujący i twórczy.
- Szczęście – praca daje mu radość i satysfakcję, tworzy z pasją i zapałem.
- Odwaga – swoje prace prezentuje w sposób jasny i pewny; nie boi się sięgać po nowe wyzwania; pokonuje trudności i wyciąga z nich wnioski.
- Piękno- dziecko dostrzega wartości w sztuce ( literatura, plastyka, muzyka, taniec ) i w sporcie; opisuje i przeżywa wartości tkwiące w przyrodzie i technice.
Dziecko ma prawo do :
- życia i rozwoju
- swobody myśli, sumienia i wyznania
- serdecznej miłości i ciepła
- spokoju i samotności, gdy tego chce
- snu lub odpoczynku, gdy jest zmęczone
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego
rozwoju
- pomocy i ochrony przed przemocą
- pomocy ze strony dorosłych
- nauki, informacji, badania i eksperymentowania
- doświadczenia konsekwencji swego zachowania
- zdrowego żywienia
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- wspólnoty i solidarności w grupie
KONCEPCJA ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA LATA 2018- 2023
Założenia główne:
- Organizowanie procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego dziecka w przygotowaniu go do nauki w szkole.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, pełnienie roli doradczej i wspierającej wobec rodziców.
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków do zabawy i edukacji.
- Promowanie dbałości o swoje zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie.
- Rozwijanie kompetencji społecznych.
- Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku.
- Uświadomienie rodzicom konieczności wspólnego zarządzania przedszkolem.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań wychowawczych.
- Wzrost skuteczności jednolitych oddziaływań wychowawczych przedszkola i rodziny.
- Zwiększenie skuteczności bieżącego informowania rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Kadra przedszkola dążąca do systematycznego podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych i poszerzania zakresu kompetencji.
- Zwiększenie skuteczności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy z dzieckiem oraz w przeprowadzaniu i opracowaniu innowacji i eksperymentów.
- Wypracowanie systemu zapewniania jakości pracy przedszkola.
Kryteria sukcesu, oczekiwane efekty :
- Zmniejszy się występowania zachowań niepożądanych u dzieci, szczególnie agresji i konfliktów.
- Wzrośnie zakres kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.
- Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych w przedszkolu formach współpracy.
- Nastąpi większa integracja rodziny z przedszkolem.
- Wzrośnie bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci.
- Znane i akceptowane przez wszystkich będą prawa dziecka.
- Wzbogaci się oferta edukacyjna przedszkola.
- Wrośnie skuteczność pracy nauczycieli.
- Wzrośnie motywacja do podejmowania działań innowacyjnych.
- Wzrośnie efektywność pracy Rady Pedagogicznej (forma warsztatowa, zespołowa)
- Wzrośnie zadowolenie nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacja w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.
- Nauczyciele, w lepszym stopniu niż dotychczas, będą wspierali rodziców w pracy z dzieckiem w domu.
- Poprawi się stan przedszkolnego ogrodu i teren wokół budynku.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane również będą metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
Do metod tych należą m. in.:
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
- Opowieść ruchowa,
- Gimnastyka ekspresyjna R. Labana,
- Praca szkolna K.Orffa,
- Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów,
- Pedagogika zabawy wg.KLANZA,
- Gimnastyka mózgu P. Dennisona,
- Bajkoterapia,
- Metoda Dobrego Startu:
- Alfabet Piosenek,
- Śpiewane Litery,
- Relaksacja,
- Techniki parateatralne, bajko terapia,
- Zabawy paluszkowe.
Nauczyciele realizować będą w poszczególnych grupach Programy:
- Wybrany Program wychowania przedszkolnego
- Program Profilaktyki
- Program Wychowawczy.
- Programy własne nauczycieli
- Program edukacji regionalnej,, Podegrodzie moja mała ojczyzna”.
- Program logopedyczny ,,Ucz się poprawnego słowa aby łatwa była mowa”
- Program Gimnastyki korekcyjnej ,,…..
- Programy zewnętrzne
- Program antynikotynowy ,, Czyste powietrze wokół nas”
- Program Kubusiowi przyjaciele natury
oraz plany :
- Kółka plastycznego
- Kółka teatralnego
- Kółka logopedycznego
- Kółka gimnastyki korekcyjnej
- Kółka terapii pedagogicznej
………………………
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
- Nasze cele wychowania i nauczania ,
- Działania zorientowane na dziecko,
- Aktualne pory roku,
- Święta i uroczystości,
- Tradycje przedszkola.
SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
1. Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka. Dotyczy sytuacji:
- „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka, jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie diagnozy wstępnej);
- kształtującej – szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju i wspomaganie (dokumentowanie wyników);
- diagnostycznej – monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco;
- „na wyjściu” – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia.
2. Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci – występy artystyczne (teatralne, taneczne, wokalne), wystawy prac dzieci;
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
- kroniki przedszkolnej;
- rozmów z dziećmi.
PROCEDURA DIAGNOZOWANIA DZIECI (5-6-letnich)
Etap procesu diagnozy
1. Przygotowanie arkuszy diagnostycznych i pomocy; Wrzesień
2. Przeprowadzenie diagnozy wstępnej; Wrzesień-listopad
3. Poinformowanie rodziców o wynikach diagnozy wstępnej, potwierdzone podpisem rodzica; listopad
4. Ustalenie działań wspomagających ; listopad
5. Indywidualne wspomaganie rozwoju dzieci; na bieżąco
6. Przeprowadzenie diagnozy końcowej – określenie stopnia gotowości szkolnej kwiecień
7. Ocena osiągnięć rozwojowych w II półroczu
8. Udzielenie rodzicom informacji o osiągniętym poziomie gotowości szkolnej dzieci z wydaniem informacji o gotowości-kwiecień.
ADAPTACJA NOWYCH DZIECI
Trudności przystosowawcze dziecka do przedszkola:
- Bliska więź dziecka z rodzicami
- Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych,
- Nadopiekuńczość rodziców,
- Liberalne wychowanie,
- Małe poczucie bezpieczeństwa.
Cele adaptacji:
- Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola,
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole,
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy,
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci,
- Poznanie się i integracja rodziców między sobą.
Pomoc dziecku w adaptacji:
- Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola, zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami,
- Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych,
- Oswajanie dziecka z informacją, że w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek,
- Cykl wizyt w przedszkolu –„drzwi otwarte”
- Zapewnienie dziecka, że będzie odebrane w umówionym terminie,
- Spokojne rozstanie z dzieckiem, zawarcie umów,
- Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu – przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu,
- Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców – jako naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać),
- Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola,
- Udział dzieci wraz z rodzicami w uroczystościach przedszkolnych organizowanych na terenie placówki: mikołajki, zabawa karnawałowa, uroczystości z okazji Dnia Dziecka.
Dla rodziców:
- Zapoznanie z literaturą dotyczącą adaptacji i rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci w wieku przedszkolnym,
- Przygotowanie arkusza obserwacji dziecka (obserwacja w różnych sytuacjach na terenie przedszkola),
- Wywieszanie na gazetce dla rodziców dzieci nowoprzyjętych, zamieszczanie na stronie internetowej informacji dotyczących przyjęć do przedszkola i organizacji pracy przedszkola, oraz publikacji dotyczących adaptacji.
- Zorganizowanie spotkań w przedszkolu.
Plan spotkań będzie zawierał:
- krótkie rozmowy z rodzicami mające na celu wskazanie rodzicom, jak przygotować dziecko do zmiany , jaka nastąpi w ich życiu po przyjściu do przedszkola,
- swobodne zabawy dzieci, zabawy zorganizowane przez nauczyciela,
- zapoznanie z salą i zwiedzanie całego przedszkola (szczegółowe scenariusze tych spotkań przygotowują nauczyciele prowadzący zajęcia),
- pasowanie na przedszkolaka – uroczystość z udziałem dzieci wcześniej chodzących do przedszkola (krótki program artystyczny dla nowych dzieci, pasowanie na przedszkolaka, wręczanie upominków własnoręcznie wykonanych przez starszaków).
PODZIAŁ KOMPETENCJI W PRZEDSZKOLU
Każdego roku na posiedzeniu Rady Pedagogicznej organizacyjnej dyrektor przedszkola przydziela poszczególnym nauczycielom zadania dodatkowe.
Do zadań o szerszym zasięgu należy m.in.:
- Pełnienie funkcji protokolanta posiedzeń Rady Pedagogicznej,
- Funkcja lidera WDN,
- Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- Prowadzenie struny internetowej
- Prowadzenie kroniki przedszkolnej,
- Badanie losów absolwentów,
- Promocja przedszkola,
- Dekoracja placówki.
Zakresy kompetencji są konsultowane z nauczycielami oraz zgodne z ich preferencjami. Przydzielane na ogół długofalowo w celu osiągania bardzo dobrych wyników pracy w określonej dziedzinie.
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest otwarta na współpracę z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Każdego roku praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Są oni zawsze mile widziani, inspirują do działania w innym wymiarze. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.
WSPÓŁPRACA ZESPOŁU PEDAGOGICZNEGO
Rada Pedagogiczna pracuje w zespołach zadaniowych.
- Zespól ds. ewaluacji
- Zespól ds. wychowania przedszkolnego
- Zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zespół do spraw promocji
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień , prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach wdn-u.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Przedszkole zgodnie z potrzebami rodziców i wyznawanymi przez nich przekonaniami religijnymi umożliwia dzieciom uczestniczenie w zajęciach religii. Do przedszkola mogą uczęszczać również dzieci innych wyznań.
Język angielski dla wszystkich dzieci
kółka zainteresowań:
kółka stymulujące rozwój:
- logopedyczne
- gimnastyki korekcyjnej
- terapii pedagogicznej
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Najważniejszymi partnerami dla przedszkola są rodzice. Wypracowywanie wspólnych form i metod współpracy wymaga wytrwałości, otwartości, komunikatywności i szacunku dla drugiej osoby. Nauczyciel przedszkola obok głównych odbiorców swoich działań, jakimi są dzieci, pozostaje w rozlicznych interakcjach z rodzicami swoich podopiecznych. Rodzice w przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
- Dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
- Wszechstronny rozwój dziecka,
- Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
- Zapoznania rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- Przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby rodzice mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
- Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
- Ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
- Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
- Zebrania z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
- Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
- Organizację i prowadzenie zajęć i dni otwartych dla rodziców,
- Organizację uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. , inscenizacje, konkursy,
- Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Dzień KEN, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, Dzień Babci i dziadka, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, .,
- Organizację akcji: „Sprzątanie Świata”,, Uśmiech za uśmiech”
- Konkursy, wycieczki,
- Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁAMI
- Współpraca z placówkami przedszkolnymi – przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach,
- Współpraca z zespołem szkól podstawowo- gimnazjalnych im bł. O. St. Papczyńskiego w Podegrodziu
Nauczyciele i dzieci 5- 6-letnie uczestniczą w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych,
- Wolontariat młodzieży gimnazjalnej przy współpracy z pedagogiem szkolnym
- Badanie losów absolwentów placówki (gromadzenie opinii o dzieciach sporządzane przez nauczycieli szkoły),
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
W pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej podejmowana jest współpraca z instytucjami na terenie Gminy. Współpraca ta ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowywaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym.
Celem współpracy z instytucjami jest:
- Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
Współpraca z:
- Urzędem Gminy
- Gminną Biblioteką publiczną - czytanie bajek w ramach akcji ,, Cała Polska czyta dzieciom i my też”,
- Z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Podegrodziu
- Ze sponsorami.
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
- Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- Prowadzenie kroniki przedszkola,
- Organizacja uroczystości przedszkolnych,
- Prowadzenie strony internetowej placówki,
- Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
- Prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu ( Logo przedszkola na podkoszulkach i czapkach)
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
w zakresie bazy:
- zakup specjalistycznych pomocy do zajęć terapeutycznych, logopedycznych, sprzętu do INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
- doposażanie sali dzieci w nowe kąciki tematyczne
- malowanie sal
- zakup pomocy dydaktycznych dla dzieci przedszkolnych
- Zakup nowych dywanów do grupy dzieci młodszych
w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,
- analiza potrzeb dzieci i rodziców pod kątem oferty zajęć dodatkowych,
- dokumentowanie fotograficzne działalności dziecka na życzenie rodzica,
- planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku;
- skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
- wspomaganie, inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności,
- zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje
- doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel
w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
- kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami aktywnymi,
- zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówek i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych
PRIORYTETY - KIERUNKI PLANOWANEJ PRACY
LATA SZKOLNE 2018/2019 - 2022/2023
- 100 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości Kształtowanie postawy patriotycznej i budzenie zainteresowania kulturą regionu.
- Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków, dostarczanie okazji do kształtowana postaw czytelniczych u dzieci przedszkolnych.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych, logicznego myślenia.
- Tworzenie warunków do obserwowania i badania świata roślin i zwierząt, a także nabywania praktycznych umiejętności w zakresie poznawania jej różnorodności i ochrony
- Rozwijanie samodzielności i umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach
DALSZA PRACA NAD KONCEPCJĄ
1. Koncepcja jest dostępna dla pracowników (w kancelarii) i rodziców (kącik dla rodziców) oraz szerszemu odbiorcy na stronie internetowej przedszkola
2. Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego , na wniosek nauczycieli , rodziców i pozostałych pracowników
3. Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek -zmian modyfikacja koncepcji przy zmianie prawa oświatowego
4. Rodzice zapoznają się z koncepcją na zebraniach ogólnych na początku roku, nauczyciele pozyskują informację o akceptacji koncepcji
- zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego
- wszelkie aktualizacje i zmiany w koncepcji będą dokonywane przez Radę Pedagogiczną po zakończeniu roku szkolnego,
- przy zmianie prawa oświatowego lub przy istotnych zmianach dokona się ewaluacji koncepcji przynajmniej raz na dwa lata
- rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na zebraniu ogólnym ora w kąciku dla rodziców
- rodzice mogą wyrazić swoje opinie, uwagi oraz zgłosić propozycje korzystając z ankiety dla rodziców rozprowadzanej przez nauczycielki na zebraniach (w wersji papierowej poniższego formularza).
Szanowni Państwo za pośrednictwem niniejszej ankiety pragniemy uzyskać informacje na temat koncepcji pracy przedszkola, a uzyskane informacje posłużą planowaniu dalszego doskonalenia pracy placówki.
- Czy znają Państwo „Koncepcję Pracy Przedszkola”
- W jaki sposób zapoznali się Państwo z Informacjami zawartymi w Koncepcji :
- na zebraniu
- z informacji wyczytanych w kąciku dla rodziców
- z informacji wyczytanych na stronie internetowej przedszkola
3.Czy akceptują Państwo „Koncepcję Pracy Przedszkola” TAK, NIE
Jeśli nie, to dlaczego ?
………………………………………………………………………………………..
4.Czy mają Państwo jakieś propozycje dotyczące wzbogacenia „Koncepcji Pracy Przedszkola”
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.Dodatkowe Państwa uwagi:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.